MarketingWerkt

Hoe goed doe ik het?

Posted by Yvonne on 13-sep-2018 16:21:50

In ons werk komen we drie typen bedrijven tegen: 

1. Bedrijven die snel groeien

2. Bedrijven die elk jaar om en nabij dezelfde omzet hebben.

3. Bedrijven die achteruitgaan

 Er zit niets tussenin. Wat achter elk van deze bedrijven zit, is de drijvende kracht van de ondernemer. Hoe gedrevener, hoe meer iemand shift van 3 naar 2 naar 1.

Wat wij vaak opmerken is ‘hoe simpeler het product, hoe beter de resultaten’. Niet in de zin ‘dit is een simpel product’, maar hoe helderder de ondernemer zijn product heeft gemaakt, des te beter het bedrijf vaak loopt. 

Want hoe simpeler het product, hoe duidelijker de te nemen acties zijn. En succes is toch vaak afhankelijk van hoeveel actie er wordt genomen. Met actie bedoelen we ook niets meer of minder dan simpelweg het werk doen dat je moet doen, zoals een sterk product op de markt brengen, gericht zijn op je doelgroep, contacten leggen, mensen bellen, lezingen geven en ga zo maar door. Iemand die dat doet heeft geen marketing nodig. Zelfs zonder website zou je het redden.

Maar als dat op orde is en de basis is gelegd, pas dan komt professionele marketing om de hoek kijken. En hoe weet je dan of je bedrijf de goede kant op gaat en de alle kansen benut? 

Ik stel altijd een aantal simpele vragen aan de ondernemer, want de meeste ondernemers maken groei van hun bedrijf altijd moeilijker dan het is.

Hoe goed je het doet hangt af van de antwoorden op deze volgende vragen:

  • Is je bedrijf actief zichtbaar op plaatsen waar de doelgroep zich bevindt?
  • Krijg je regelmatig aanvragen?
  • Zit er groei in het bedrijf?
  • Onderneem je zelf actie (of je werknemers) om het bedrijf te laten groeien, oftewel; leg je contacten?
  • Weet je helder voor wie je er bent en voor wie niet?

Dit geeft goed aan of je op de juiste weg zit.

Op gebied van marketing heb je drie samenwerkingen: 

  1. Je zet marketing in en je ziet resultaat
  2. Je zet marketing in, maar je hebt geen idee wat er nou eigenlijk gebeurt en het resultaat zie je ook niet
  3. Je weet dat je marketing in moet zetten, maar je weet niet waar je moet beginnen.

 

Ik zou in beide gevallen, qua type bedrijf én marketingsamenwerking, gaan voor 1 en 1. Zet elke dag stappen naar groei en ga altijd voor die nummer 1.

 

 

Topics: Resultaat

Ontvang meer artikelen

Andere artikelen

Bereik de juiste doelgroep

Download gratis het e-book ‘kom onder de juiste doelgroep’. We geven je in dit e-book geen tips, maar een simpele maar effectieve opdracht om de basis van je bedrijf goed in kaart te brengen. In vier stappen heb jij de basis op orde. Heb je meer duidelijkheid dan ervoor.

De juiste doelgroep MW